Vespa’en fylder 70 år!

Firmaet Piaggio blev grundlagt tilbage i 1884 af Rinaldo Piaggio i Genua. Produktion var maskiner og jernbanevogne, men i 1915 gik man over til produktion af flyvemaskiner og udviklede på dette område betydelige nyskabelser, eksempelvis en trykkabine. Men flyproduktionen betød også, at fabrikken blev et strategisk militært mål under anden verdenskrig, og det lykkedes de allierede styrker at bombe produktionsanlæggene massivt.

Ved krigens afslutning var situationen ikke nem for sønnerne Piaggio, der i mellemtiden havde overtaget fabrikken og heller ikke nem for de få tilbageværende medarbejdere. Titusind andre medarbejdere havde mistet deres arbejdsplads, flyproduktion var forbudt som følge af den tabte krig og fabrikken lå i ruiner. Man måtte bygge fabrikken op på ny, omstille produktionen samt skabe et produkt til civilt brug. Oplagt var et køretøj, der kunne hjælpe befolkningen til at komme rundt i et land, hvor krigen havde sat sit knusende aftryk.

Enrico Piaggio bad sin chefkonstruktør Corradino D’Ascanio om at lægge hovedet i blød og skabe et mindre køretøj, ikke for dyrt og derved tilgængelig for de fleste. Den 23. april 1946 fik Piaggio patent på sin første scooter; en Vespa 98.

Ingeniør D’Ascanio havde brugt sin erfaring med flymotorer og deres tænding, flyttet gearstangen på styret for at lette betjeningen, dækket motoren med en skal for at undgå oliepletter på førerens tøj samt satset på en komfortabel siddestilling som i en lænestol. Desuden blev et reservehjul tilført, da mange veje var i dårlig stand, og kravet var selvfølgelig, at hjulet skulle være nemt at skifte. Ifølge legenden skulle Enrico Piaggio, da han så den første model, have udbrudt: Det ligner en hveps! Tanken om hvepsen skyldtes lyden fra ​​motoren samt scooterens afrundede form. Og da hveps på italiensk hedder ’vespa’ var navnet dermed givet.

I 1946 producerede Piaggio-fabrikken 2.500 scootere. Året efter blev det til 10.500 Vespa’er, og i 1948 var man oppe på næsten 20.000 scootere. Efter fem års yderligere produktion blev dette tal 9-doblet til hele 170.000 eksemplarer i 1953! Vespa’ens styrke var, at den var billigere end både en motorcykel eller en lille bil. Dertil viste det sig hurtigt, at scooteren havde den fordel, at den kunne sno sig i selv de snævreste italienske gyder. Fra Alperne til Sicilien erobrede Vespa’en de italienske mænd og kvinders hjerter – for det var ikke mindst kvinderne, der hurtigt fandt ud af, at scooteren gav dem en frihed, som de ikke tidligere havde haft. Vespaen havde derfor også en betydelig andel i kvindefrigørelsen i Italien.

Og nu fyldes Vespa’en 70 år og ses alle steder i Roms gader samt i alverdens andre byer.


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s